Hur ont har du?

När vi var i husvagnen i helgen så frågade dottern hur ont jag hade på en tiogradig skala och syftade på migränen (om jag minns rätt). Herre gud det känns som om jag har en hjärncell som sprungit vilse :-p

Jag svarade åtta. För mig betyder det att migränen är väldigt jobbig, typ känns som om huvudet ska sprängas, men jag kan trots allt med hjälp av lite treo umgås någorlunda normalt med familjen.

Dottern svarade att då hade en "normal" person sagt tolv på den tiogradiga skalan och så tyckte hon att jag underminerade mig själv.

Jag är rätt bra på att låtsas må bättre och vill inte gnälla. Jag har ju trots allt ont någonstans varje dag och vem tusan vill höra det?

Ibland försöker jag tala om för maken när jag har mer ont eller mår sämre än vanligt men oftast har jag glömt det när han kommer hem från jobbet. Då är det ju gammal skåpsmat ;-) I min hjärnna är det bara ännu en dag med någon typ av värk, yrsel eller något annat spännande symptom.

Sedan så tror jag att den där tiogradiga skalan förändras när man konstant har värk. Det jag hade tyckt var en åtta när jag var frisk är antagligen bara en fyra nu.

Man vänjer sig trots allt vid att alltid ha ont någonstans och ökar sin tolerans för smärta. Om jag skulle vakna en morgon utan att ha ont någonstans skulle jag förmodligen tro att jag drömmer.

Därmed inte sagt att man för den sakens skull får säga att personer med kroniskt värk ska tåla mer. Det gör vi ju redan genom att ha ont hela tiden och oftast inte få den värkmedicin vi behöver. 

Det känns i alla fall väldigt skönt att veta att familjen inte tycker att jag gnäller och att de förstår att jag faktiskt har ont och inte överdriver.

Ibland kan jag nästan bli chockad själv över hur man kan leva så "normalt" som jag gör med en så trasig kropp. Med reservation för att jag glömt vad normalt är under alla de år jag varit sjuk.





Kommentarer:

1 Fyrtiotaggare.com:

Känner både samförstånd och sorg över insikten. Heja oss. Kram

Svar: Ja, heja oss 👋 Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Håller med ovanstående kommentar,
Förtiotaggare.com har helt rätt.

Du skrev "Om jag skulle vakna en morgon utan att ha ont någonstans skulle jag förmodligen tro att jag drömmer" - min spontana tanke var dock när jag började läsa var att Du skulle avsluta med "förmodlingen tro jag var död" ;-) Yes jag är sjuk :)

kram

Svar: Ha ha, jag tänkte först skriva att jag skulle tro att jag var död men tyckte det lät så hemskt så jag ändrade. Kram
Nilla

3 åsa i åsele:

Joo egentligen så är det ju hemskt, men sant ;-)

Har idag hängt på sjukstugan med min far å känt mig så irriterad på sköterskan som hade hand om pappa.
Tänkte att hon borde få känna på å vara sjuk å gammal,
inte så jäkla skoj liksom.

kram

Svar: Jo det är ju tyvärr sant. Förstår att du blir less på oförstående sköterskor. Kram
Nilla

4 N:

Känner igen... Den där skalan är verkligen knasig för oss med kronisk värk... Insåg när dom försökte ta ryggmärksvätskeprov på mig o sköterkan tyckte det var konstigt att jag inte svimmade av smärta... Är extremt svårstucken på det. å hade inte ens bedövning... Att jag värderar smärta betydligt anorlunda än friska personer.
Å ändå förminskar sjukvården vår värk så ofta och så mycket...

Svar: Åh fick precis en flashback till när de skulle ta ryggmörgsprov på mig. Det tog läkaren 45 minuter att få in nålen medan jag kallsvettades. Sjuksköterskan var orolig för mig medan läkaren sade att det inte är värre än ett myggbett :-(
Det är konstigt att sjukvården inte är bättre på att första kronisk smärta. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen