Tacksamhet vs gnäll.

Är motsatsen till att känna tacksamhet gnäll? Det kan det säkert vara men behöver ju nödvändigtvis inte vara så.

Bara för att jag inte känner tacksamhet för en sak så behöver det ju inte betyda att jag gnäller över den. Jag kanske helt enkelt bara inte orkar vara tacksam för allt (som många friska) tycker att vi sjuka borde vara tacksamma för.

När jag skrev mitt inlägg härom dagen om att jag var trött på att vara tacksam så menade jag givetvis inte att jag aldrig är tacksam utan snarare att jag är trött på att friska ska tala om för mig vad jag borde vara tacksam för.

Varje dag är jag som sjuk tacksam för så mycket mer än jag var som frisk. Saker som jag tidigare tog för givet som att kunna gå ut till brevlådan och samtidigt andas in den friska luften och lyssna på fåglarnas underbara sång.

Jag är tacksam varje gång jag kan duscha utan att känna mig helt svimfädig.

Jag är tacksam för att jag fortfarande kan klä på mig själv varje morgon trots att pulsen rusar och febern kommer som ett brev på posten.

Jag är tacksam varje gång jag kan lämna huset om så bara för att uträtta några ärenden.

Det här är bara ett axplock av allt det jag känner mig tacksam för varje dag så snälla sluta tala om vad jag ska känna tacksamhet för och sluta kalla mig gnällig bara för att jag inte orkar leta orsaker till att känna tacksamhet hela tiden.

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Klart Du inte är otacksam, Du har en funktionsnedsättande sjukdom å blir frustrerad av att inte kunna utföra det Du vill och behöver.
Att sedan folk inte har vett att förstå att sjukdom är ett straff, inte en belöning å att sjuka personer inte mår bra är ju en helt annan sak.
kram

Svar: Sant!!! Kram
Nilla

2 Lillemor:

Ursäkta språket på tidigare inlägg om tacksamhet . Blir så arg!!


Svar: Du behöver inte ursäkta dig :-)
Nilla

3 Fyrtiotaggare.com:

Word!!!!! Stor kram!

Svar: Kram <3
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen