Sjukpenningtalet på rätt väg.

Sjukpenningtalet låg i november på 10,8 dagar. Det är samma nivå som månaden före men 0,4 dagar högre än ett år tidigare, meddelar Försäkringskassan.


Sjukpenningtalet anger hur många dagar med sjukpenning och rehabiliteringspenning som betalas ut per försäkrad i Sverige under ett år.

Regeringen har satt som mål att sjukpenningtalet ska vara högst 9,0 dagar i slutet av år 2020. Enligt Försäkringskassan har förutsättningarna att nå målet förbättrats.
Källa: Göteborgs Posten.

Då kan man ju undra om FK avser att uppnå målen genom att göra det näst intill omöjligt att få ett läkarintyg godkänt.

Sedan den berömda stupstocken där man blev utförsäkrad efter en viss tid oavsett hur sjuk du var så upplever jag att man istället blivit mycket hårdare i sina bedömningar på FK.

Inte för att jag själv blivit drabbad men jag läser dagligen i sociala medier om personer som fått avslag på sin ansökan om sjukpeng på ett läkarintyg som tidigare genererat i godkänd sjukskrivning.

Att tvinga ner sjuktalen genom att neka sjuka människor sjukpeng känns som ett diktatoriskt sätt att nå sitt mål.

Borde man inte någon gång på vägen ställa sig frågan varför folk blir sjukare och sjukare och kan vi göra något för att bromsa det?

Borde man inte samarbeta med de läkare som sjukskriver sina patienter på förhoppningsvis goda grunder istället för att förringa deras kompetens att bedöma sin patients mående.

Borde man inte börja samarbeta med de arbetsgivare som har stor andel sjukskrivna för att se vad som kan förbättras i arbetsmiljön?

Nej istället så ser man till att sjuka människor blir helt utan ersättning trots att flera läkare och instanser som arbetsförmedling och utredande team fastslagit att personen är arbetsoförmögen. Är det verkligen så FK ska se till att vi blir "friskare"?

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Jaa men Du, Du vet väl att sparkar man på den som redan ligger så får ju de högre upp lite mer i plånboken ;-)

Eller... tar man bort ersättningen så slutar folk vara sjuka, eller inte... men tydligen tror de vise männen å kvinnorna på det.

kram

Svar: Jag vet ju det och det gör mig förbannad 😛kram
Nilla

2 Annica:

Bra skrivit!

Jag är inte nekad sjukpenning men däremot sjukersättning.
Det är verkligen häxjakt på stackars sjuka människor.

Du skriver så bra, det är ju inte bara siffror det handlar om.
Det är ju sjuka svaga människor som inte orkar ta upp kampen mot de stora elefanterna.

Tror jag det att det är lätt att sänka antalet med sjukpenning när det bara är att neka dem sökande.

Jag vet att det som skrivs är sant för jag har varit med på många många turer under årens lopp.





Svar: Tack, jag har haft turen att bara bli utförsäkrad en gång men jag lider med alla som ska behöva oroa sig för ekonomi och annat när de är så sjuka och sköra. Kram
Nilla

3 Hanna:

Det är så dumt så det är inte sant! Och detta är Sverige, 2016! Inte klokt. Jag har inte haft strul med FK hittills, det är jag så tacksam för! Att svårt sjuka människor, tänker främst på de med ME, ska behöva kämpa mot FK i det tillstånd de befinner sig i är så galet så jag finner inga ord. Snacka om att spraka på de som redan ligger ner. Men vi är lätta offer. Tyvärr.
Kram

Svar: Det är helt galet och syniskt. Kram
Nilla

4 Lisbeth:

Nej, det är banne mig inte klok hur de behandlar folk. Vare sig det gäller sjuka eller gamla. Och ingen vågar stå för det, utan alla bara skyller på alla.
Fega är de, allihop.
Nu har jag tur mitt i allt elände, jag har ju haft sjukersättning i 25 år (om man nu kan kalla det tur, tveksamt). JAg slapp att slåss för den, jag blev tvingad istället, för det ansågs att jag aldrig skulle klara att jobba mer. De hade ju rätt iofs.
Men att folk ska behöva möta alla dessa misstroenden, oförskämdheter och rena kränkningar (gillar inte det ordet, men kommer inte på något bättre) är helt bedrövligt.
Min dotter fick iaf ett oväntat snabbt besked på sin ansökan om förlängd aktivitetsersättning, beslutet kom väldigt snabbt och det var förlängt i drygt två år. Vilken lättnad! Nu behöver hon inte vänta och vändas på drygt 2½ år :D
Gott Nytt År önskar jag dig! ♥♥♥

Svar: Det är sanslöst att man i styrande position får hålla på och skylla på varandra. De om några borde föregå med gott exempel.
Skönt att det gick smidigt för din dotter.
Gott Nytt År till er också 💖
Nilla

5 Nina:

Hur kan det ha blivit så att FSK står på statens sida? Är det inte oss sjukskrivna de ska stötta?
Förstår inte riktigt deras arbetsmoral..

Svar: De räknar nog bara kronor och oren, tyvärr.
Nilla

6 Lillemor :

Sinnesjukt alltihop:(. Och om rehabilitering kunde betyda rehabilitering ändå?! Det betyder inget ens i närheten av rehabilitering det de håller på med.
Gott nytt år på dig! 💕 Även fast 2017 kanske inte blir nåt bättre ❤️

Svar: Eller hur. Men det låter väl bra att kalla det rehabilitering. Gott nytt år på dig också 💖
Nilla

7 åsa i åsele:

Hej hopp :) saknar Dig i bloggvärlden... har Du ett liv eller? kram

Svar: Ha ha, det skulle man ju kunna tro. Är i Sälen :-) kram
Nilla

8 Therese Åström:

Instämmer helt. Ska man få ner sjuktalen måste man ju förbygga att människor blir sjuka och förbättra vården och se till att folk snabbt får rehabilitering i det fall det är möjligt.

Arbetsmiljöerna måste förbättras avsevärt. De flesta jobb är otroligt stressande och underbemanande. Sedan tror ju jag på minskad arbetstid. Sextimmarsdagar skulle vara bra för hälsan och vi kunde då dela mer på jobben så fler kunde komma i arbete.


Svar: Håller med om allt du skriver. Det skulle vara bra med sextimmarsdag på många olika vis. Tänk om de styrande kunde samarbeta mer med sina olika plånböcker 😚 kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen