Ett möte.

Jag har sovit som en kratta de senaste nätterna, antagligen för att jag firat min födelsedag i två dagar :-o


I alla fall så har Bella och jag varit allt annat än morgonpigga så vid halvelva stod jag ute i trädgården i underställ och håret på ända för att rasta Bella när en granne med två hundar dyker upp.

Bella börjar skälla trots att hon hälsat på de andra tjejerna massvis med gånger så jag och den andra matten börjar prata.

Efter att tag kommer frågan, och vad jobbar du med? För en mikrosekund tänker jag tanken att fly in men det blir ju rätt knäppt om man möter grannen fler gånger. :-p

Jag berättar att jag är sjukpensionär och då berättar grannen att hon är sjukskriven. Hon jobbar inom vården och försökte jobba under en period och då var många kollegor elaka och syniska mot henne.

De hade minsann klarat av att jobba med den skadan hon har så det är bara att bita ihop.

Jag blev alldeles chockad, hur kan man vara så taskig och borde man inte vara lite mer förstående inom sjukvården?

Eller vänta nu, det kanske inte är så konstigt att de beter som de gör mot oss sjuka om de är så otrevliga mot kollegor?

Jag kan ändå inte låta bli att bli ledsen för alla de som får höra taskiga kommentarer för att de inte kan jobba. Det räcker väl med att vara sjuk och ensam utan att behöva bli mobbad också.

Aldrig att någon på mitt gamla jobb sade något dumt till mig. Jag upplevde snarare att de var väldigt stöttande och kan hända att någon kanske tyckte att jag var en kverulant men i så fall så sade i alla fall inte den personen något till mig.

Grannen och jag har i alla fall bestämt att vi ska försöka gå någon hundpromenad tillsammans och kanske låta tjejerna leka ihop :-)

Kommentarer:

1 ME alltidvila:

Ja det där känner jag tyvärr igen med elaka kollegor under och efter min sjukskrivning jag hade en gång och mobbingen började då. Elaka människor och så lågt. Det finns överallt tror jag mer eller mindre. Men att de var likadana inom sjukvården nej det förvånar inte mig... Du hade nog bara tur på ditt jobb. Förstår att du nästan undvek att svara men tänk vad bra det blev och att ni nu kanske kan umgås tillsammans med hundarna. Kram <3

Svar: Jag har förstått att jag hade tur med min arbetsplats. Jöttetråkigt att ni är så många som inte har haft det 💖
Faktiskt så har det oftast blivit positiva reaktioner när jag svarat uppriktigt men den här gången blev det riktigt bra. Kram
Nilla

2 Liten Uggla:

♥ Grattis i efterskott! ♥

Jag jobbade också inom vården och har ungefär samma erfarenhet som din granne. Min chef bad mig att "rannsaka dig själv". Det skulle tydligen göra mig frisk....

Kramisar från mig! ♥

Svar: Tack 💖 Man kan ju undra vem som borde rannsaka sig själv, den som är sjuk eller den som dömmer 😡 kram
Nilla

3 Hanna Emilia:

Jag är långtidssjukskriven (pga ME) sjuksköterska och jag vet inte hur många gånger jag har fått höra; Jaså du är sjukskriven för att du är trött...vad tror du inte att vi är som jobbar?! Ungefär där brukar jag avsluta konversationen för jag orkar inte att ta en diskussion om det.

Svar: Det förstår jag att du inte orkar och det ska du inte behöva heller. 💖
Nilla

4 åsa i åsele:

Känner igen mig, tyvärr. Jag tror nog det är normalare med dåligt bemötande när arbetskamrater får "skumma" diagnoser som folk inte begriper,
va då trött å värk = alla är ju trötta å har ont... ;-)

Kul att Du fick positiv respons å att Ni kanske kan följas på promenad alternativ låta hundarna umgås,
social gemenskap å vänner vare sig man är människa eller hund är ju viktigt :)

kram

Svar: Usch så tråkigt att ni är så många som blivit så dåligt bemötta. Nya vänner är ju alltid trevligt :-) kram
Nilla

5 tillbaka efter sjukskrivning och säger att dom inte kan lyfta.I vården.Då får dom andra lyfta flera ggr så mycket😩:

Blir också väldigt fel när kollegor kommer tillbaks till jobbet och inte vill lyfta(vården).Då får vi andra lyfta dubbelt så mycket och många av oss har själva skador efter alla år i yrket.

Svar: Det håller jag med om att det blir väldigt fel. Men där anser jag att arbetsgivaren har ett stort ansvar. Men det är nog rätt bekvämt att lägga över bördan på de som kan lyfta istället för att ta tag i arbetsmiljöproblem.
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen