Det blir ett återbesök.

Igår ringde jag faktiskt till Gottfriesmottagningen för att fråga om det går att få hjälp med recept på läkemedel av dem när vårdcentralen vägrar.


Sköterskan förklarade att de nu måste agera som privat mottagning eftersom det blivit som det blivit med VG-regionen och då blir ett läkarbesök mycket dyrare. I mitt fall blir det 1200 kr för ett återbesök.

Sköterskan sade att hon skulle prata med läkaren och återkomma till mig på eftermiddagen. Istället blev det läkaren själv som ringde. Han bara suckade när jag berättade att min vc inte vill hjälpa mig med någon av de mediciner som underlättat min vardag i flera år.

Läkaren skulle skriva ut ett recept på mekobalamin (b12-injektioner) direkt, resten kommer vi att prata om vid återbesöket i januari.

De har ju inte träffat mig på flera år så jag har full respekt för att de vill träffa mig och lägga upp en behandlingsplan innan de delar ut recept till höger och vänster.

Men jag ska få tillbaka min hjärna lagom till jul :-)

Nu vet jag att jag är priviligerad som har möjliget att betala över 1000 kr för ett läkarbesök och jag är så enormt tacksam att jag får den här möjlgheten.

Kanske får jag inte de läkemedel jag haft tidigare, kanske vill läkaren att jag ska prova något annat men jag vet helt säkert att han lyssnar och tar mig på allvar, något som borde vara en självklarhet oavsett vilken läkare man möter eller vilken sjukdom man drabbats av.


Kommentarer:

1 Anonym:

Det är äckligt att du ena dagen lipar över dålig sjukvård när du nästa dag köper dig förbi alla som inte är rika som du.

Svar: Nu har du nog missförstått situationen en aning. Jag har inte köpt mig förbi någon. Gottfriesmottagningen är så länge VG-regionen inte spelar juste en privat mottagning där det tyvärr kostar dyra pengar för ALLA att gå dit.
Jag är långt ifrån rik och du har ingen aning om vad maken och jag får försaka för att bekosta ett läkarbesök för mig, däremot har vi tillräckligt med pengar för att ge mig denna möjlghet vilket jag är ledsen att inte alla har.
Nilla

2 mimmi:

ta inte åt dig av den andra kommentaren. supervettigt inlägg, håller med om allt! <3

Svar: Tack <3
Nilla

3 åsa i åsele:

Åter igen slås jag av hur galet sjukt det är här i världen, sjukvården som borde ha som uppgift att hjälpa sjuka människor kan/vill inte.
Att behöva betala dyrt för att få hjälp, den vård man behöver gör ju att det blir en klyfta på vilka som kan få vård eller inte.
Galet!!
Vet inte om jag ska skylla på regeringen... men jag trodde faktiskt att Socialdemokraterna var mer humana, mer empatiska och att de kämpade för att alla oavsett kön eller yrke ska få må bra,
nu är det den ekonomiska aspekten som styr.
All sjukvård bör vara tillgänglig för alla som behöver den.

Dock glad för Din skull Nilla,
jag vet att Du behöver hjälp och jag tycker Du gör rätt.
Förhoppningsvis klarar Du julen så mycket bättre.

kram

Svar: Jag kam inte annat än hålla med dig. Vården borde vara tillgänglig för alla oavsett vilken plånbok man har.
I VG-regionen är det alliansen och miljöpartiet som har makten om jag inte snurrat till det och det är ju faktiskt VG-regionen som sett till att Gottfriesmottagningen nu måste vara privat. Men jag hade också hoppats på humanare politik från vår regering. Kram
Nilla

4 Lisbeth:

Till dig inte så modige Anonym, som inte vågar stå för det du skriver:
Du har ingen aning om vad du skriver om.
Vi är så glada att vi trots VG-regionens inkompetens ändå får ha kvar Gottfries. Dyrt, javisst, och orättvist för de som inte kan gå dit. Men kompetensen försvinner inte, och förhoppningsvis finns det klokare personer i VG-region nästa gång det är dags för upphandling. Då finns dessa fantastiska personer kvar, med sin kunskap, forskning och engagemang.
För mig som anhörig till en ME-sjuk tjej känns det lite mer hoppfullt nu när jag vet att det finns ett ställa hon kan vända sig om allt kraschar med Närhälsan. Jag får försöka spara lite till en buffert så jag kan hjälpa henne att betala, men det är det verkligen värt.

Och till Nilla, förlåt att jag fräser, men blir lite putt när folk inte vågar stå för sina elakheter.
Så skönt att du får hjälp och det snart!
Kramar ♥

Svar: Det är helt okej att fräsa ifrån här :-)
Det är ju inte så att man missunnar andra rättvis vård för att man nu lyckas få till ett dyrt läkarbesök själv och som du skriver, ingen vinner på att kompetensen försvinner. Kram
Nilla

5 Thérese:

Det är sjukt att vc inte vill hjälpa sina patienter. Vet redan att min läkare på vc inte skriver ut b12 injektioner. Men blir glad att du kunde få hjälp med recept.

Svar: Ja det är sjukt. Är ju tillräckligt jobbigt att vara sjuk utan att bråka med vc också. Kram
Nilla

6 M:

Gött att du fick så snabb hjälp! Hoppas återbesöket blir bra och värt pengarna! <3

Svar: Tack, det hoppas jag också. Kram
Nilla

7 ME alltidvila:

Vad bra att du får den hjälp du behöver, det var på tiden! Kram <3

Svar: Tack, önskar att alla sjuka kunde få bra hjälp. Kram
Nilla

8 Inte lat:

Jag fattar inte att läkaren på vårdcentralen inte ens vill skriva ut b12-sprutor till dig! Jag har fått såna sprutor sedan i somras, ökat doseringen och får nu injicera själv för att slippa springa till vårdcentralen hela tiden för att få dem. Det är bland den säkraste medicinen som finns, det går i princip inte att överdosera! Blir fruktansvärt arg över hur vissa läkare agerar översittare istället för att hjälpa.. kram på dig!

Svar: Jag fattar inte heller. Förutom att läkare i VG-regionen av princip inte följer några behandlingar som Gottfries påbörjat :-o
Detsamma gäller egentligen LDN också, finns knappt några biverkningar. Kram
Nilla

9 Sara:

Kanske ger frånvaron av landstingsavtal Gottfries möjligheten att behandla även utsocknes som de tidigare bara haft tillåtelse att lämna behandlingsrekommendation till? I så fall kommer det ju åtminstone något liiiitet gott ur hela den här soppan!
Och jag tycker att det är bra om vi kan hålla liv i Gottfriesmottagningen genom att betala det som krävs tills de har nytt avtal, vilket jag förutsätter är en tidsfråga, så Tack Nilla för att du tryggar vården för oss andra!
Kram!

Svar: Ja nu borde de ju kunna ta emot och behandla vilka patienter de själva vill och så många gånger som behövs under förutsättning att patienten har råd. Jag hoppas också att de snart har sitt landstings avtal igen. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen