Om vi krånglar till systemet riktigt mycket kanske folk slutar vara sådär jobbigt sjuka?

Igår insåg jag att mina astma- och allergimediciner bara skulle räcka 10-12 dagar till så jag skickade ett meddelande om receptförnyelse till min vårdcentral via Mina vårdkontakter. Det är något jag gjort massvis med gånger tidigare och det brukar bara dröja någon dag eller två innan jag har nya recept på apoteket. 
 
Eftersom det bara handlade om astma- och allergimediciner denna gången tänkte jag att det absolut inte skulle vara några problem även om min läkare har slutat. Det är ju vanliga standardmediciner och de har ju allt i min journal tänkte jag men riktigt så lätt skulle det minsann inte gå.
 
Det här svaret fick jag:
Hej Pernilla, dr X har slutat på Åby VC. Eftersom du har många mediciner så vore det bra att boka en läkartid till en ny dr för bedömning. Vi jobbar på ett nytt sätt nu och släpper läkartider två ggr i månaden, den 1:e och den 15:e i varje månad. Nästa gång är 1/2, då det infaller på helgdag så blir det istället på måndag den 2/2, ring oss gärna då eller via Mina Vårdkontakter. Tiderna som släpps den 2/2 är sista halvan av februari. Är det någon av medicinerna som är brådskande?
Med vänlig hälsning

X X
Distriktssköterska
2015-01-28
 
Jaha, det var ju kul. Jag har fortfarande ont i lungorna sedan lunginflammationen och har hosta igen så att leva ett par veckor utan astmamediciner känns inte som ett bra alternativ. Nu måste jag dessutom sätta mig vid telefonen klockan 08.00 på måndag morgon för att slåss om de tider de släpper då till slutet av februari, vilket underbart och patientvänligt system. Eller inte! Försöker de skrämma folk friska eller? Om vi krånglar till systemet riktigt mycket kanske folk slutar vara sådär jobbigt sjuka, kanske de tänker på min vårdcentral.
 
Känns ju kul att sköterskan avslutar meddelandet med en fråga eftersom jag inte kan svara på meddelanden jag får på Mina vårdkontakter. Jag orkar banne mig inte vara sjuk längre, jag orkar inte med vårt sjuka sjukvårdssystem, jag orkar inte vara beroende av massa mediciner längre. Om ni inte vill ha några sjuka i samhället kan ni väl bara ta fram ett piller som gör alla friska? Jag lovar att jag tar det direkt.
 
Om det är sådant här strul för att få vanliga astma- och allergimediciner så vågar jag inte tänka på hur det kommer att gå om jag ber om medicner som hjälper min ME som B12-injektioner,  Ldn (LowDoseNaltrexone) och Saroten.  Får helt enkelt hålla tummarna för att jag får en läkare som inte tycker att ME är en hitte-på-sjukdom och som kan tänka sig att fortsätta skriva ut de mediciner som faktiskt hjälper men jag vågar inte riktigt tro på det förrän jag ser det. 
 
Är väl som vi pratat om i någon ME-grupp på facebook att man måste ta med sig en vit medelålders man på läkarbesöken för att bli trodd, så jag får hoppas att maken kan ta ledigt och följa med när jag nu får en läkartid. Jag vet ju vilken skillnad det gjorde på min förra läkare när han följde med en gång och berättade att han fått lyfta upp mig från golvet för att jag inte kunde ställa mig upp själv. Då först verkade läkaren förstå att jag faktiskt inte bara var lat eller arbetsskygg. Jag erkänner att jag idag känner mig bitter på sjudomar, sjuvården och våra politiker.
 
Uppdatering efter publicering:
Och lagom till jag publicerat mitt arga blogginlägg så ringer en astmasköterska upp mig och säger att hon hjälper mig med alla astmamediciner och att vi struntar i något läkarbesök eftersom läkarna ändå är så dåliga på det där med astma. Så nu ska jag bara träffa astmasköterskan på tisdag och göra en spirometri för att se att jag ligger rätt med mina mediciner. Det kan tydligen ske underverk trots allt.
 
 

Kommentarer:

1 Lena vanke Lagström:

Det är inte konstigt om man blir bitter. Hur svårt kan det vara att göra det man ber om,som du säger det står ju i journalen.Hur kan man införa ett sådant urbota dumt system för läkartider och dessutom tala om att de tider som finns är i slutet av februari!!! Undrar om sköterskan inte hamnat på fel plats i tillvaron,hon om någon borde väl veta att både astma o allergimed. är viktiga och inget man kan vänta på!!! Ja, det är sant det man brukar säga - "Man ska vara frisk för att orka vara sjuk". Mjuk kram

Svar: Jag fattar verkligen inte hur de tänker när det gäller deras tidbokning. Ringer man dit och har något akut som inflammation i muskelfästen eller lunginflammation så hänvisar de alltid till primärvårdsakuten och ska man ha planerad tid så är det djungelns lag som gäller. Har ju försökt byta vc på grund av detta men eftersom jag nu råkar vara kroniskt sjuk vill ingen ta i mig ens med tång. Kram
Nilla

2 lillemor:

å!!! Först blev jag helt vansinnig! ( var likadant för mig sist. Du får komma på medicinsamtal. Kom dit och dr undrade vad jag gjorde där)
Sen blev jag jätteglad! Vad skönt att hon ringde! Det ska inte behöva vara såhär
❤️❤️

Svar: Nej det ska inte behöva vara så här men nu är jag bara jättetacksam för att jag fick prata med en trevlig astmasköterska. Den där distriktssköterskan som alltid nekar mig tider och mediciner ger jag inte mycket för.
Nilla

3 N:

Ja tänk om man blev frisk av att det vore krångligt :/ Inte en enda människa jag känner är sjuk å springer till doktorn titt som tätt för att de skulle va roligt. Kunde man skulle man väl göra nåt betydligt bättre med sin tid.

Nån med präst/diakonkrage på verkar oxå funka ung på samma sätt som vit medelålders man...

Men det är ju helt otroligt att det 2015 ska behövas nåt sånt för att bli trodd av läkare...

Svar: Vi har nog rätt långt kvar att gå när det gäller att arbeta mot fördomar i sjukvården, tyvärr. Kvinna och kroniskt sjuk = lat enligt de flesta läkare jag stött på.
Nilla

4 N:

Sköt att det iaf fanns nån vettig på din VC.

Svar: Ja en himla tur <3
Nilla

5 Anonym:

Så härligt att den biten löste sig iallafall! Sjuksköterskorna borde vara de som bestämmer i vården för de är i min erfarenhet oftast helt fantastiska! :)

Svar: Ja utan sjuksköterskor hade vården kapsejsat.
Nilla

6 Anonym:

Jag har astma,-och allergier och dessa mediciner är ju brådskande.

Nån gång när jag har fått denna typ av svar har jag då tagit tillfället i akt (jag vet, krävs mycket extra energi men lönar sig i slutändan, jag lovar) och skrivit utförligt om mitt hälsotillstånd med b.la ME (lägg till att ME är en systersjukdom till MS så fattar de kanske lite bättre) och berätta om att du för första är MYCKET SVÅRT SJUK och kommer knappt ut ur ditt hem och är sängbunden x antal tim om dygnet.
Förklara sedan att du har p.ga. Dessa svåra sjukdomar mycket störd sömn och är inte i skick att kontakta någon före kl 13 (el vilken tid nu som är aktuell för dig) och därmed missar du telefontiden även i detta fall, som i andra kontakter och därför mailar du dem. Och förklara att du använder mailkontakt just för att det är det enda som fungerar för dig p.ga ditt skick. Därför har sjukvården skapat mailingsystemet.

För det tredje säg att om några mediciner är brådskande så är det just astmamediciner eftersom om ett akutläge uppstår så är det illa. Detta borde ju varenda diskssk veta!


Svar: Tack för råden, har mejlat dem tidigare om just problemet med att passa telefontider pga av ME och sömnstörningar. Det hjälpte den gången men nästa gång är det samma visa igen.
Nu löser sig ju astmamedicinerna för denna gången tack vare en trevlig och förstående astmasköterska ska försöka få hennes hjälp att boka in tid till en bra läkare för att få de resterande medicinerna också.
Nilla

7 åsa i åsele:

Så jäkla skönt Du slapp läkarbesök å får astmamedicin utan problem.

Kan Du inte via kurator få hjälp att ordna läkartider å mediciner?

Idag fick vi besked att Elin är frisk :)
Problemet är ju bara att vi fortfarande inte vet varför hon blir så trött, orkeslös å går upp i vikt.


kram

Svar: Ja, jätteskönt. Det finns tyvärr inge kurator på vårdcentralen, de har en psykolog och han hjälper inte till med sådant. Jag får väl helt enkelt fortsätta på att försöka få dem att förstå att deras system inte är särskilt bra anpassat för kroniskt sjuka ;-)
Vad skönt att Elin är frisk men samtidigt så måste det ju kännas jobbigt att inte veta vad hennes trötthet och viktuppgång beror på? Kram
Nilla

8 Anonym:

Att gå upp och ringa klarar du om du klarar att skjutsa din dotter, du kan ju sova på dagen sen.

Svar: Jag skrev ju att jag skulle gå upp och ringa på måndag morgon och det funkar om jag fått hyfsat med sömn på natten. Tyvärr får man inte prata med någon utan har en massa olika knappval för att sedan någon gång under dagen bli uppringd, om man har tur ,så att gå och lägga sig och sova är inte helt lätt allrahelst som jag nästan aldrig somnar på dagen.
Det hade ju varit mycket enklare att stiga upp och ringa på morgonen om man visste att man skulle belönas med en läkartid och inte allt som oftast hänvisas till att ringa nästa gång de släpper tider eller hänvisas vidare till primärvårdsakuten.
Nilla

9 åsa i åsele:

Ogillar den anonyme här ovanför :( snacka om att vara icke empatisk

Ja det känns inte okey att läkaren bara släpper det hela med att skicka ett brev där det står att de inget fel hittade på de olika prover de nu tog på Elin, ska prata med skolsyster... fortsättning följer ;-)

Här finns varken psykolog eller kurator eftersom kuratorn är mammaledig å ingen sökande till tjänsten...

kram

Svar: Men är inte skolan skyldig att se till att barnen kan få kontakt med psykolog eller kurator? De får väl köpa tjänsten av någon annan om de inte får någon sökande. Hoppas verkligen det löser sig för dottern.
När vi inte fick hjälp med dotterns allt mer krånglande mage med hemska magkramper, så hemska att hon svimmar av dem, så sökte vi oss till alternativmedicinen. Där fick hon riktigt bra hjälp och han kunde hjälpa oss med vilken mat hon var tvungen att undvika för att klara magen. Kram, kram
Nilla

10 Cecilia :

Men hjälp så patientovänligt! :-( Väldigt skönt att läsa uppdateringen och se att det finns människor som inte är lika stelbenta.

Svar: Det är ju för väl att det finns personer som kan tänka utanför de stela riktlinjerna <3
Nilla

11 åsa i åsele:

Jag ska prata med skolsköterskan idag så får vi se hur vi går vidare...
Skolan har nån form av psykolog (?) en tjänst de delar med övriga inlandskommuner, Du vet, typ var sjätte vecka finns h*n på skolan... men på sjukan finns det ingen utan då är det sjukhuset i Lycksele som gäller, dit är det typ 10mil enkel väg å att få tid verkar lika lätt som att hitta en nål i en hö-stack ;-)

kram

Svar: Fy vad osmidigt. Hoppas det löser sig. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen