Hur vilar man en utmattad hjärna?

Visst är det väldigt jobbigt och ansträngande att försöka köra bil i den allra tjockaste dimman? Du vet en så där tjock dimma så att det känns som om någon lagt en vitt täcke över bilrutan.

 

Sådär känns min hjärna när hjärndimman slår till. Hjärnan är instängd i bilen och resten av världen är utanför helt utan möjlighet till kontakt.

 

Jag kan inte läsa annat än väldigt korta texter som inte är för tätt skrivna, jag kan absolut inte läsa någon text på engelska som jag tidigare läst hela böcker i.

 

Jag har svårt att förstå instruktioner och när någon pratar med mig så kunde de lika gärna prata på kinesiska för min hjärna förstår inte alls vad orden de säger betyder. Det låter mest bla bla bla i mina öron.

 

När hjärnan är trött och okontaktbar så blir den också mycket känsligare för intryck. Minsta lilla ljud låter och känns som explosioner. Jag hade ingen aning om att fågelkvitter kunde låta så högt och göra så ont.

 

Pratar flera personer samtidigt, även om det inte är med mig, så känns det som om hjärnan ska börja koka. Den kan helt enkelt inte sålla bort ljud som är onödiga.

 

Om jag åker bil så får jag ont både i ögonen och huvudet av alla synintryck utanför rutan. Men om jag stänger ute allt så blir jag åksjuk.

 

Jag tycker det är jättejobbigt att helt plötsligt känna mig så korkad. Jag som förut kunde bygga ihop en IKEA-bokhylla efter deras instruktioner kan inte ens sätta ihop en enkel piedestal för instruktionen kändes som en avancerad ritning till ett helt kärnkraftverk.

 

Och ibland kan hjärnan kännas okej när jag påbörjar en sak för att helt plötsligt drabbas av total härdsmälta. Som att man plötsligt inte vet hur man ska ta sig hem igen.

 

När kroppen är utmattad kan jag, om jag måste, tvinga den till att fortsätta lite till och sedan låta den vila i soffan eller sängen men när hjärnan är utmattad går det minsann inte att tvinga den till något alls. Och hur vilar man en utmattad hjärna? Det går ju liksom inte att stanna världen medan jag låter min hjärna återhämta sig. Fåglarna fortsätter kvittra, grannarna fortsätter smälla i bildörrar, sopor fortsätter att hämtas oavsett hur trött min hjärna är.

 

 

Kommentarer:

1 Cecilia :

Jag vet inte om du ville ha svar, men jag svarar ändå: Ljuddämpandr hörlurar och meditation.
Det fungerar, och ändå är jag så dålig på att prioritera det. Men imorgon. Då! ;-)

Svar: Klart jag vill ha svar :-) Jag använder också sådana där dämpande hörlurar och meditation men är tyvärr för rastlös av mig så mobilen åker fram eller teven på fast jag borde låta bli <3
Nilla

2 Cecilia :

Samma här! SÅÅÅ rastlös! Men före de ovanliga utflyker som inkluderar bilkörning eller massa ljud så gör jag det. Skulle vilja få in det som en daglig rutin, flera ggr om dagen. Om så bara två minuter åt gången, eftersom det faktiskt hjälper. Imorgon är en annan dag. :-)

Svar: Jag borde också bli mycket bättre på det. Nu får vi kanske peppa och påminna varandra så att vi inte glömmer bort vår viktiga meditation <3
Nilla

3 Anonym:

Vi som hatar fågelkvitter är en illa ansedd folkgrupp. Vi hatar det mest kl 04.30 på morgonen, när solen är vaken och fåglarna sjunger morgontrudelutt, och det låter så högt, fast värst är att man fortfarande inte har kunnat somna. Då hatar jag det där fågelkvittret!

Svar: Är väl inte så konstigt om du inte uppskattar morgonkvittret när du inte har fått sova. Man ska ju få sova fört innan morgonen kommer och sedan är nog fåglarna lite väl morgonpigga för de flesta :-P Kram
Nilla

4 Anonym:

Anja, som vanligt glömmer jag vad man gör för att presentera sig här...

Svar: Ha ha, du är för härlig <3
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen