Fönsterbyte

Vi hade egentligen inte tänkt att byta fönster i den nyare, tillbyggda, delen av huset men allt eftersom vi bott här har vi insett att de faktiskt behöver bytas ut. Dels så är det ju rätt bra om jag kan stänga fönstren om jag är själv hemma. 
 
Nu har jag fått fundera på om jag ska iväg något under dagen och om någon i så fall hinner komma hem först så att de kan stänga fönstret åt mig. Och ni fattar ju själva hur bra det funkar med en förvirrad ME-hjärna :-P
 
Sedan så har vi insett att fönstren faktiskt har varit lite smårötna (göteborska för småruttna) så för hälsans skull är det nog också bra att byta fönster.
 
I alla fall så kom det igår två fönstersnubbar på förmiddagen, precis som utlovat. De var väldigt hänsynsfulla, tog av sig skorna vid ytterdörren och stängde kösdörren när de väsnades. Sedan blir det ju en hel del oljud i alla fall men de var snabba. Det tog dem fyra timmar att byta fyra fönster, sätta upp nya lister och plocka undan efter sig.
 
Efter att de packat ihop och åkt härifrån så började jag att städa. Det blir ju ett tunt lager med damma precis överallt när de röjer runt men sonen som var hemma och pluggade kom genast springades. Vad gör du mamma? Städar, säger jag med en inte helt oskyldig min ;-)
 
Det slutade med att sonen dammsög och svabbade golv medan jag gick omkring med dammtrasan och torkade av fönstren med en sådan där fönstervåtservett. Det blev inte helt bra men jag orkade inte ta fram fönsterskrapa och vattenhink och hela konkarongen efter att ha överlevt fyra timmars oväsen.
 
Senare på kvällen så satte maken och sonen upp nya fönsterbrädor och monterade upp rullgardiner och gardinstänger igen och när de sade att de var klara med ett fönster så såg jag det som ett klartecken för mig att hänga upp gardiner och piffa med blommor och lampor :-)
 
När sonen ser hur jag håller på så säger han: Jag tror att jag kan ställa in energimätaren för imorgon åt dig redan nu. Va, vad menar han med det? Är han synsk? Skojar bara, jag förstår precis att han menar att den kommer att stå på rött.
 
Om jag hade träningsvärk kvar i framsidan lår efter att ha städat skafferiet i början av veckan så kan jag säga att jag nu plussat på den och även lagt till träningsvärk i de stora rumpmusklerna. Hur i all sin dar gick det till?
 
Köksfönster före byte.
 
Köksfönster efter.
 
Fönster över diskbänk före.
 
Fönster över diskbänk efter.
 
Sovrum före.
 
Sovrum efter.
 

Kommentarer:

1 Annica:

Vad fint det blev och väldigt praktiskt att du nu kan öppna och stänga själv ;)

Svar: Tack, ja det är väldigt skönt :-)
Nilla

2 Annica:

Glömde skriva vilken härlig son du/ni verkar ha som hjälper till så mycket och så självmant. Ja gubben din också ;)

Svar: Ja de är underbara hela högen <3
Nilla

3 åsa i åsele:

Så fint det blev efteråt med de nya fönstren :) kram

Svar: Tack, kram.
Nilla

4 Lillemor:

Ja men jäklarns så snyggt! (Vi dividerar om nya fönster här med. Jag har varit orolig för tiden deg blir kallt inne. Men igår såg jag hur de bytte hos grannen och nu här hos dig. Så det verkar ju faktiskt gå
Svinsnabbt)
Blev otroligt bra! Hoppas han har fel om det röda och kroppen chockar dig och är pigg och grön ( önska kan man ju ;)
Kram!

Svar: Ja, det gick förvånansvärt fort och smidigt. Ska bli spännande att se hur mycket det påverkar temperaturen inne i vinter.Det blev faktiskt inte rött på mätaren, vågar knappt tro det själv, även om det är långt till grönt ;-) kram
Nilla

5 M:

Så snyggt det blev! <3

Svar: Tack ♡
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen