Måste vara något fel som är trasigt

Igår tog jag elscootern ner till vårt köpcentrum för att hämta lite medicin på apoteket. Det var första gången jag vågade mig på att ta elscootern hela vägen dit men både vädret och humöret var på topp så jag gav mig iväg glad i hågen på förmiddagen.

Brrr, vad kallt det var att köra de fem kilometrarna, jag frös så jag skakade när jag kom fram och då hade jag ändå tagit på mig en tjocktröja fast termometern visade över 20 grader i solen, annars gick det förvånansvärt bra att köra. Bilisterna stannade snällt och vinkade fram mig vid varenda ett övergångsställ. Jag blev glatt överraskad av vänligheten.

Blev också glatt överraskad när jag körde upp på en trottoar som hade en jättefin ramp upp men när jag kom till trottoarens slut ca en kilometer bort så tog trottoaren tvärt slut med en kant på runt 20 cm. Jaha, vad gör man nu då, tar sats och hoppar ut för stupet, rullar lite försiktigt över kanten eller vänder tillbaka? Det blev ett försök till att smyga över kanten men det kändes som huvudet skulle trilla av på vägen.

Väl framme på apoteket, parkerade faktiskt svarta faran på utsidan, så visade det sig att min läkare missat att förnya mitt recept på migräntabletter. Why!!! Kan ju inte gärna bli arg på apoteket för det, däremot blev jag lite småirriterad över att de inte hade mina injektionsampuller som de lovat att de alltid har hemma. Du kan få dem i morgon eftermiddag så du behöver inte vänta så länge. Nu är det ju inte väntandet som är problem utan att behöva åka fram och tillbaka flera dagar i rad.

Frågade om de inte har som andra apotekskedjor att man kan förbeställa sina mediciner på nätet men självklart arbetar inte dessa så. Men jag kan ju alltid ringa dit och kolla om de har medicinen inne. Orkar ju inte med massa telefonsamtal. Tjejen måste ha sett att jag såg helt uppgiven ut så hon gav mig deras mejladress och sade att jag kan mejla dem ett par dagar i förväg så lovar hon att de ska ha mina mediciner redo nästa gång. Hoppas, hoppas.

När jag kom hem 11/2 timme senare ringde jag vårdcentralen för att be dem se till att läkaren ordnar receptet på migräntabletterna. Hej du har kommit till Närhälsan, alla telefontider är slut för dagen....Jag vill inte ha en telefontid, jag vill ha min medicin!

Pratade in ett meddelande och hoppas att någon läkare kan ordna med ett nytt recept. Hade ju varit käckt om de dessutom hann fixa ett nytt recept innan jag ska hämta ut mina ampuller så jag slipper ta mig till apoteket tre gånger på samma vecka. Fast antagligen ber jag någon i familjen hjälpa mig, får ju finnas gränser för hur ofta jag kan ge mig ut på tur även om jag känner mig oförskämt pigg. Det måste vara något fel som är trasigt, snart kommer käftsmällen och jag slängs in i den mörka grottan igen.


Kommentarer:

1 Marie-Louise Nilsson:

jo, man kan bli förundrad hur bra allt fungerar med läkare och apotek, eller NOT! Har upplevt samma som du flera gånger och man är ju sjuk när man behöver besöka dessa inrättningar. Men det verkar inte som någon förstår det.

Svar: Tänk att det ska vara så svårt att förstå. Jag blir upprörd varje gång jag ser reklamen för apoteket som säger att det är så enkelt att beställa sin medicin eller till och med prenumerera på den. Det kanske det är om du inte har medicin som måste förvaras i kylskåp eller är narkotikaklassat :(
Nilla

2 Anonym:

Brukarperspektivet, var sjutton tog det vägen😳. För vi kroniskt sjuka har fått fullt upp😩. Förstår i alla fall att du fick känna på "jag kan själv" känslan med att köra till Apoteket. Hoppas att det trogna bakslaget inte blev för tungt. Kram

Svar: Ja, du det kan man undra. Är precis som de tänker att vi har all tid i världen att flänga omkring, det kanske vi har men inte all ork <3
Nilla

3 A:

Verkligen irriterande! Jag vet inte hur många gånger jag varit med om samma sak. Men kan du inte gå in på ditt apoteks hemsida för att se ifall dina recept har kommit in?

Svar: Just mitt apotek har ingen sådan service men jag brukar logga in på apoteket.se för att kolla men just den här gången glömde jag det såklart.
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen