Jag saknar mina kollegor

Igår kväll var det grillkväll för anställda med familjer på min arbetsplats. Jag och maken åkte dit för att umgås med mina kollegor som jag inte träffat sedan jag blev helt sjukskriven tidigt i våras. Det var med blandade känslor jag åkte till jobbet, jag visste ju inte riktigt hur det skulle kännas att kliva in på kontoret igen men måste säga att det kändes väldigt bra.Det var mysigt att träffa och krama kollegorna igen.
 
Men usch var jag saknar dem och mitt arbete, jag saknar framförallt den sociala biten men även känslan av att man är en del av något, att man gör något vitkigt. Det är förvånandsvärt lätt att tappa självkänslan när man går hemma hela dagarna och inte kan göra något vettigt. 
 
Det är lätt att känna sig obehövd, känna sig som en belastning, känna sig udda, känna sig utanför. Är man i min ålder ska man ju ha en karriär, man ska träna och hålla sin kropp atletiskt, man ska ha middagsbjudningar och  man ska baka sitt egna surbröd.
 
Vad gör jag hela dagarna? Känns inte så spännande att säga att mina dagar går åt till att överleva. För det är ju egentligen det jag gör. Jag planerar för att orka äta, duscha, klä på mig allt det som friska människor gör utan att tänka. Som jag gjorde utan att tänka för bara några år sedan.
 
Ibland måste man våga ta klivet ut på osäker mark och göra saker som man egentligen inte orkar, som leder till en krasch, som att jag igår var med på grillkvällen, Jag kommer att bära med mig de glada minerna när kollegorna såg mig, deras kramar och den härliga atmosfären länge.  Man behöver sådana här upplevelser att plocka fram ut minnes- och känslobanken när de tunga dagarna kommer. För tunga dagar kommer då man tycker att livet är hårt och orättvist men inte idag. Idag mår jag bra, spelar ingen roll att kroppen värker mer än vanligt, jag mår ändå bra.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Marika:

Vi saknar dig med! Det var kul att träffa er igår, även om det blev en mycket kort stund för min del.

Svar: Det blev ett kort men härligt möte, känns som om jag träffar dig oftare eftersom vi spelar dagligen.
Nilla

2 Lisa:

2006 var jag på smärt-rehab på en utredning. En som var med där hade kommit en bit på vägen med sin värk. Hon stärkte oss andra väldigt mycket. Bla så berättade hon att när folk undrade vad hon gjorde, svarade hon att hon jobbade med sig själv. Och som jag själv nu ser det så för oss långtidssjuka, Att vara 100% sjuk, är som att jobba 200 %.
Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men hoppas att du förstår vad jag menar!
Kramar till dig! Lisa

Svar: Jag förstår precis vad du menar och det är ju sant att det är ett stort arbete att vara sjukskriven. Mycket jobbigare än man kunde tro innan man själv hamnade där.Kram
Nilla

3 Linda:

Jag saknar också det sociala som jobbet ger. Jag brukar dock boka in fika med vänner, och så sitter vi och äter och tjötar:-) Det ger mig jättemycket.

Svar: Ja man får försöka göra det lilla man orkar för att förgylla livet. Kram
Nilla

4 Pisan:

Känner igen mig så i det du skriver! Det är verkligen så det är; Dagarna går åt till att överleva. Tänk att bara en dusch är så fruktansvärt jobbig, att man är så slut när man är klar. Det trodde man ju aldrig att man skulle uppleva...
Önskar dig en fin lördag! Hoppas det blir en fin dag. Kramar från mig! ♥

Svar: Tack detsamma. Kramar <3
Nilla

5 Gitta:

Nilla, vi saknar dig också... mycket!

Du är vår hjältinna - den modigaste och starkaste vi vet och du kommer alltid att höra till oss, även om du för tillfället arbetar med dig själv istället.

Var rädd om dig och kom snart tillbaka och hälsa på!

Svar: Tack snälla <3 Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen