Ingen cortege för mig i år

För ett par timmar sedan åkte hela familjen iväg för att titta på cortegen i Göteborg men jag stannade hemma. Även om vi tar med en stol till mig att sitta på så blir det alldeles för mycket höga ljud och intryck för lilla mig.

Här hemma i mitt lugna och tysta hus börjar jag istället förbereda middagen. Jag tar min arbetsstol till diskhon och hänger med armarna på bänken och skalar potatis, efter bara ett par stycken potatisar är jag helt slut i armarna och händerna. Det är otroligt att man kan bli så trött av så lite. 

Med flera pauser och väldigt lugnt tempo lyckades jag förbereda det som gick att förbereda med middagen, nu överlåter jag till familjen att slutföra resten av matlagningen.

Jag känner mig nöjd med mitt val att stanna hemma så jag kan umgås med familjen över en trevlig måltid i kväll istället.

Trevlig Valborg

Kommentarer:

1 Linda:

Kortegen har inte jag besökt på många år. Tyckte det var jobbigt även när jag var pigg, frisk och kry.

Nu bor jag ju inte i närheten längre. Men det är tråkigt när man måste avstå det mesta för att konsekvenserna blir för illa.

Svar: Håller med om att det är tråkigt när man måste avstå så mycket bara för att man inte orkar. Kram
Nilla

2 Cissi:

Hej!

jag tänkte berätta för min omgivning om min ME diagnos för att få mer förståelse och så att folk förstår att de är därför jag inte klarar av att dricka alkohol, hur förklarade du för omgivningen, och vad fick du för reaktioner?

Kram Kram

Svar: Hej, jag kommer knappt ihåg hur jag förklarade för omgivningen. De som lever runt mig har ju sett att jag mått dåligt och följt mig genom alla utredningar och läkarbesök så det blev nog inte så stor reaktion på själva diagnosen. Däremot kan jag tycka att det är svårare att förklara för personer som jag inte känner så bra. Om det är personer som jag inte har så stor kontakt med säger jag bara att jag har en muskelsjukdom som gör mig väldigt trött och svag.
Det finns en bok som heter "Trött är fel ord" som mina närmsta har läst. Den tycker jag ger en bra bild hur det kan vara att leva med ME. Boken kan man köpa via RME www.rme.nu, de har också bra informationsmaterial man kan skriva ut och ge till dem som man vill ska läsa.
Om du har facebook så finns det ett par grupper där vi mer ME ger varandra råd och stöd och delar erfarenheter med varandra. Vi är rätt blandade åldrar och har för mig att det finns några fler som är väldigt unga. Sök på ME/cfs så får du upp några olika slutna grupper.

Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen